Rietplus

Afgelopen schooljaar zijn we gestart met de RietPlus. Elke dinsdagmiddag gaan er een aantal leerlingen uit diverse groepen aan het werk bij juf Lizette. Hieronder een overzicht met de verschillende opdrachten waar zij aan gewerkt hebben!

* Meesterwerk: extra rekenuitdaging volgens de methode van Getal en Ruimte (indien van toepassing voor uw kind).

*Grey of the day: oftewel raadsel van de dag/week. Hierin krijgen de kinderen een klein raadsel waarbij ze moeten gaan onderzoeken. Wat is het? Waar is het? Interessante weetjes en hoe ben je aan het antwoord gekomen?
Voorbeeld: Ik bedek 1/5 van de aarde….

* Projecten:

1. Scratch.
Onder leiding van Willemijn en Joris hebben de kinderen een start gemaakt met programmeren. Door eerst eenvoudig te starten met het programmeren van Giga, zijn we er uiteindelijk in geslaagd een eigen computerspelletje te maken.

2. Klimaatkwesties.
Dit bestond uit 5 lessen waarin we dieper zijn in gegaan over hoe het weer en klimaat met elkaar te maken hebben en hoe we ons daar op zouden kunnen aanpassen. De kinderen mochten kiezen uit 3 opdrachten waarover ze een presentatie moesten geven:
- Pinguïns in Afrika?
- De grote klimaatquiz.
- Extreem sporten.

3. Techniek.
Techniek was opgesplitst in twee onderdelen: kettingreactie en constructie.
Kettingreactie: bouw samen een kettingreactie van minimaal 5 verschillende onderdelen waarin zwaartekracht, rollende kracht en het hefboomprincipe een rol spelen. Samenwerken, plannen, doen, eindresultaat?
Constructie: na een introductie over verschillende constructies bij bruggen, mochten de leerlingen aan de slag met het maken van een spaghetti brug. Eerst een model tekenen op papier en vervolgens aan de slag met lijm, plakband en spaghetti. Uiteindelijk hebben we de bruggen getest en de beste constructie brak pas bij 6,2 liter!
De technische bakopdracht volgt nog, waarbij rekenen met inhoudsmaten en natuurlijk bakken voorop staat.

4. Lapbook verre landen, eigen Grey of the day maken en eind presentatie.

Afbeelding met sport, verschillend

Automatisch gegenereerde beschrijving  Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving